
هرچند هدف از راهاندازی یک کسب و کار، خلق ارزش و رفع نیازهای مشتریان و توسعه بازار است، اما یکی از اصلیترین مراحلی که کسب و کارها برای توسعه و رشد سریعتر و قدرتمندتر خود به آن نیاز دارند، مرحله جذب سرمایه است. اما سرمایهگذاران برای انجام چنین کاری نیاز دارند تا عوامل مختلفی از کسب و کار را مورد بررسی دقیق قرار بدهند تا بتوانند برای سرمایهگذاری قانع گردند.
ما در شتابدهنده شاولد تلاش میکنیم تا از همان ابتدای کار، تیم بتواند تمامی مراحل اجرایی و نتایج حاصل شده و دادههای جمعآوری شده را در این راستا تنظیم کند تا پس از پایان دوره شتابدهی، با قدرت و آمادگی کامل و داشتن یک مدل کسب و کار جذاب و واقعی، به مرحله ارائه و مذاکره با سرمایهگذار وارد شود. آخرین مرحله از این فرایند، فراگیری نحوه ارائه مؤثر و همچنین مذاکره با سرمایهگذار خواهد بود. اما بسیار مهم است که محتوای این ارائه و مذاکره، مبتنی بر تلاشهای واقعی و دستیابی به نتایج درست از بازخوردهای مشتریان و بازار تهیه شده باشد تا بتوان بر این اساس به یک تخمین با کمترین خطای ممکن رسید و طرح کسب و کار اولیه قابل قبولی را تهیه کرد.
استارتاپهایی که در فضای کار اشتراکی شتابدهنده شاولد حضور دارند و طبق برنامه تعیین شده ۹ ماهه شتابدهی پیش میروند، در انتهای دوره به سطحی میرسند که اولاً نمونه اولیه ساخته شدهای از ایده خود دارند و صرفاً دیگر یک نمونه اولیه نیست؛ ثانیاً مباحث ضروری شرکتداری را فرا گرفتهاند و اکنون میتوانند در شاکله یک شخصیت حقوقی متولد شوند و ثالثاً برنامه منسجمی برای تولید، توسعه محصول، برآورد بازار، رقبا، توسعه محصول و … تدوین کردهاند. به عبارتی استارتاپها به سطحی از آمادگی رسیدهاند که حالا میتوانند تمامی داشتههای خود را در حضور سرمایهگذاران ارائه نمایند.
حالا مسیری را در نظر بگیرید که استارتاپی که پیش از این فقط صاحب یک ایده خام بود و از مسائل جدی شرکتداری و فضای کاری جدی مدیریت شرکت، اطلاعی نداشت و برنامه منسجمی هم از ارزیابی و کلیت محصول خود در ارائه و فروش نداشت، آنچنان مورد استقبال سرمایهگذاران قرار نمیگرفت. مضاف بر این که حتی به فرض توافق با فردی جهت سرمایهگذاری بر روی ایدهشان، از آنجا که ضعفهای زیادی داشتند و آمادگی و آن سطح از اطمینان را از ایده خود نداشتند، اتفاقاً این نوع جذب سرمایه فرضی، به زیان آنها بوده و هم استرس زیادی داشته و هم احتمال بروز مجهولات بسیاری در مسیر بود که تا جای ممکن توصیه نمیشود.
در هر صورت، در انتهای دوره ۹ ماهه شتابدهی در شتابدهنده شاولد که استارتاپها به پختگی لازم رسیدهاند و محصول و برنامه قابل قبولی برای ارائه دارند، در یک روز بخصوص در جلسهای که از سرمایهگذاران مختلف دعوت شده و حاضر شدهاند، شرکت میکنند و در یک بازه زمانی چند دقیقهای، هرآنچه را که دارند، ارائه میکنند. هم شتابدهنده شاولد و هم استارتاپ، تلاش خود را در این ۹ ماه انجام دادهاند و حالا جذابیت و مقبولیت محصول و شرایط همکاری طرفینی استارتاپ-سرمایهگذار است که باید نظر سرمایهگذاران را جلب کرده و آنها حاضر به مشارکت با استارتاپ شوند. در طول دوره شتابدهی، روشهای مشارکت به استارتاپ آموخته شده است و طبیعتاً باید بتواند تعامل خوبی با سرمایهگذار برقرار کند.